درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

صفحه‌اصلی » سایر مقالات پزشکی » علت خارش واژن چیست | درمان خارش واژن خانگی

علت خارش واژن چیست | درمان خارش واژن خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید
خارش واژن چیست و چگونه درمان می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خارش واژن یک عارضه ناشی از عفونت های واژینال، اگزماهای پوستی و در مواردی می‌تواند ناشی از یک بیماری خطرناک باشد. در ادامه این مطلب سعس می‌کنیم به زور کامل این عارضه را بررسی کنیم.
علت خارش واژن چیست | معرفی 9 روش درمان خارش واژن در خانه

خارش و سوزش واژن همواره همراه با علائم ناخوشایندی همراه است و این عارضه قطعا روی کیفیت زندگی و فعالیت روزانه تاثیر می گزارد. سوزش واژن و یا خارش واژن عمدتا به دو عامل بستگی دارد، عفونت‌ها و یائسگی در زنان، این 2 مورد از عوامل اصلی ایجاد این عارضه در زنان است اما از عوامل دیگر  هم نمی‌توان چشم پوشی کرد. عواملی چون بیماری‌های پوستی، استرس و بیماری‌های مقاربتی می تواند مسبب ایجاد این بیماری شود. در کل این عارضه همانند دیگر عوارض روتین زنانه قابل نگرانی نیست اما اگر در طولانی مدت مبتلا به این عارضه هستید باید با یک پزشک زنان مشورت کنید.

به طور کلی سوزش واژن یک امر آزار دهنده است چراکه می تواند به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی ما تاثیر بگزارد. این عارضه عمدتا روی 3 نقطه می تواند ایجاد شود، لابیا، بیرون رحم و دهانه واژن و در مواردی دیگر می تواند در نقاطی دیگر نیز مشاهده شود. بستر ایجاد و تشدید عوامل ابتلا به این عارضه می تواند از سبک زندگی ما باشد چرا که البسه و پوشاک ما هم می تواند زمینه ساز این عارضه باشد و همچنین اگر در محیط غیر بهداشتی قرار بگیریم پس بستر ورود باکتری ها و ویروس ها را در بدن خودمان ایجاد می کنیم و همین امر می تواند مزید بر ایجاد خارش واژن و یا سوزش واژن بشود

معرفی کامل خارش واژن

معرفی کامل خارش واژن
معرفی کامل خارش واژن

خارش واژن یا سوزش واژن به دلایلی مانند عفونت واژن، مواد تحریک کننده واژن، البسه تحریک کننده و نامناسب، یائسگی و زگیل تناسلی رخ می دهد (در یک مقاله جدا درباره درمان زگیل تناسلی توضیح داده‌ایم) و در مواردی خیلی استثنائی و نادر، عواملی چون استرس و سرطان فرج نیز رخ می دهد.

در واقع این عارضه نگران کننده نیست و می توان گفت تمام بانوان در زندگی حتما با خاش واژن رو‌برو می شوند و سوزش واژن خودبه‌خود مداوا می شود زمانی جای نگرانی دارد که مدت زمان این عارضه طولانی مدت باشد و همراه با این عارضه علائم و شواهدی دیگر مشاهده شود و چنین موقعیتی متخصص زنان می تواند این عارضه را دقیق تشخیص دهد و درمان مطابق با این عارضه برای شما تجویز کند.

خارش واژن و واژن شایع هستند و علل بالقوه زیادی دارند. در بسیاری از موارد، خارش ناشی از تحریک لباس، محصولات قاعدگی یا عطرها است. اجتناب از این محرک ها می تواند به جلوگیری از خارش کمک کند.

منبع : medicalnewstoday

لکه بینی به هنگام سوزش واژن

هر چند که لکه بینی در بانوان در عرصه های مختلف زندگی رخ می دهد از جمله در زمان قائدگی، زمان بارداری و عفونت های زنانگی به همین علت نمی توانیم قطعا بگوییم که علت لکه بینی حتما و قطعا این بیماری است. ولی زمانی که این دو عارضه با یکدیگر ظاهر می شوند می توان گفت ممکن است این لکه‌بینی ها مربوط به عفونت زنانگی است به همین علت در این بازه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا راه حل مناسب را برای شما تجویز کند ممکن است پزشک معالج شما برای مداوای این عارضه برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

خارش واژن چند نوع است؟

این عارضه می تواند در بین چند طیف خاص از بانوان رخ بدهد این به این معناست که این عارضه یک مورد روتین و طبیعی در بانوان محسوب می شود و هر خانم در زندگی حتما یکبار این عارضه را تجربه کرده است اما موردیکه باید در نظر داشته باشیم این است که گاها این عارضه در شرایطی رخ می دهد که فرد مبتلا انتظار ابتلا شدن به این عارضهرا ندارد.

به طور مثال خارش واژن در بارداری یا سوژن واژن در دختر مجرد که می تواند باعث نگرانی شود چرا که این شرایط ایجاب می کند فرد در ایمن ترین حالت ممکن باشد و دوچار عوارض اینچنینی نباشد در ادامه مطلب درباره این موضوع بیشتر صحبت می کنیم.

خارش واژینال در بارداری

از آنجایی که دوران بارداری یکی از حساس ترین برهه های یک خانم می باشد و باید در این دوره در ایمن ترین حالت ممکن باشد و زمانیکه دوچار خارش واژن یا سوزش واژن می شود می تواند نگرانی مضاعف برای فرد مبتلا ایجاد کند. اما این مورد نباید جای نگرانی داشته باشد چراکه در این دوره باز هم امکان دارد بستر ابتلا به این عارضه در شما ایجاد شود و بهترین کار این است سرعا به پزشک معالج رجوع کنید و در این دوره از هیچ گونه خود درمانی استفاده نکنید

خارش واژن یا سوزش واژن در دختر مجرد

ممکن است یک خانم مجرد هم دوچار این عارضه بشود چراکه دلایل این عارضه به عفونت، اگزما پوستی و یائسگی بر می گردد و یک دختر مجرد هم تمام این بسترها را در خود دارد پس وجود سوزش واژن در دختر مجرد کاملا طبیعی است اما باید یادآور شوم که در این حالت خود درمانی اشتباه است و حتما باید با یک پزشک زنان مشورت کنید و برای تجویز درمانی درست حتما باید تحت نظر پزشک معاینه شوید.

دلایل خارش واژن و سوزش واژن

همانطور که در بالا بیان کردیم این عارضه به دلیل عفونت، اگزما و یائسگی ایجاد می شود و اگر بستر این دلایل ایجاد شود می تواند فرد را به این عارضه مبتلا کند اما سوالی که ایجاد میشود این است که بعضی از موارد هستند که عمداتا باعث ایجاد سوزش واژن در زنان می شود در ادامه قصد داریم تا درباره این موارد بیشتر صحبت کنیم.

آیا خارش واژن می‌تواند علامت بارداری باشد؟

عمدتا بارداری با علائم بسیار مشخص رخ میدهد اما بعضا این در بین بانوان شایع است که این بیماری یکی از علائم بارداری است و این مورد می تواند باعث نگرانی و بعضا سهل انگاری در بانوان شود در اینباره باید عارض شوم که خارش در هر برهه ای که باشد باید علت آن مشخص شود.

اگر اخیرا به بارداری خود شک کردید و یا این عارضه را یک علت برای بارداری می بینید پس بهترین کار این است سرعا یک تست بارداری بدهید و یا اینکه در اولین فرصت به پزشک زنان مراجعه کنید باز هم یادآوری می کنم اگر علائمی برای بارداری دارید حتما اقدام درست باید انجام دهید و در غیر اینصورت نمی توان گفت که این عارضه ارتباطی به بارداری داشته باشد.

آیا امور روزانه ما می‌تواند باعث این بیماری شود؟

در جواب به این سوال باید بگویم که بله امور روزانه می تواند در ایجاد بستر این بیماری تاثیر زیادی داشته باشد. به طور کل بانوان باید یک بستر ایمن برای بدن خود مخصوصا ناحیه واژینال خود ایجاد کنند تا از ورود هر گونه عفونت در بدنمان مخصوصا ناحیه واژن جلوگیری شود. همچنین استفاده از لباس مناسب در شرایط آب و هوایی می تواند به این موضوع کمک کند. حاصل سخن، باید خود را از هر گونه عارضه محافظت کنیم تا بستر این بیماری در شما ایجاد نشود.

اما این تمام ماجرا نیست چراکه مواردی چون رابطه جنسی، حساسیت، شیو کردن و یائسگی هم می تواند زمینه ساز این بیماری و بعضی از این موارد قابل پیشگیری هستند و بعضی دیگر قابل کنترل و پیشگیری نیستند. مواردی چون شیو کردن و رابطه جنسی میتواند از مواردی باشد که می‌توانید در شرایطی مناسب این اعمال را انجام دهید تا مشکلی پیش نیاید. اما مواردی چون حساسیت و دوره یائسگی و قائدگی یک فرایند طبیعی در بدن است و نمی‌توانید این موارد را در بدن کنترل کرد و خواه یا ناخواه این موارد اتفاق می‌افتد.

علت خارش واژن چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی در بدن نمایان شود و کیفیت زندگی ما را مختل کندو از طرفی سوزش واژن یک مسئله و یک روند طبیعی در بدن زنان است تا زمانیکه این عارضه اولا خودبه‌خود مداوا شود و یا اینکه علت این مشکل امراض عفونی نباشد چرا که امراض عفونی اگر مداوا و درمان نشوند در نهایت منجر به بیماری های بدتری می‌شوند.

ما نمی‌توانیم دقیقا تمامی عوامل و علت را بیابیم و بیان کنیم اما میتوانیم این موارد را در چند موضوع مختلف بیان کنیم پس یکی از مواردیکه می توانیم با این عارضه مقابله کنیم شناخت علت‌های این بیماری است. در ادامه به تمامی مواردیکه سبب و علت سوزش واژن در بانوان می شود را لیست کردیم :

  • مواد تحریک کننده
  • زگیل تناسلی
  • بیماری‌پوستی
  • عفونت مخمری واژینال
  • شپش واژن ( ناحیه تناسلی )
  • بیماری‌های مقاربتی
  • ابتلا شدن به اگزما یا پسوریازیس
  • دوران قائدگی ماهیانه یا پریود
  • محرک‌های روزانه و روتین (لباس‌زیر – شیو‌کردن – سولاریوم )
  • عفونت دستگاه ادراری
  • درمان بیماری‌های پوستی

عوارض عدم درمان خارش واژن یا سوزش واژن چیست؟

عدم درمان این بیماری می تواند عوارض زیادی داشته باشد. همانطور که در بالا بیان شد مهمترین موردیکه مورد هدف قرار می دهد کیفیت زندگی است و عدم درمان این عارضه می تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند.

در وحله بعدی از عوامل این بیماری انواع عفونت ها می باشد که عدم درمان عفونت ها میتواند زمینه ساز یکی بیماری بدتر در بدن شود. اما خوشبختانه می توان با درمان به موقع این بیماری عفونت را از بدن خارج کنیم و بیماری را کاملا درمان کنیم.

عوامل دیگری هم هستند که به صورت یک روتین طبیعی در بدن هستند و هر از گاهی با علائمی مثل خارش واژن و یا سوزش واژن خودشان را بدن نمایان می کنند. این موارد به خودی خود درمان می شوند و موضوع نگران کننده ای نیستند. حاصل سخن این است که در ابتدا باید علت بیماری را شناسایی کنید و در ادامه نسبت به علت عارضه اقدام به درمان کنید و این مورد را در نظر داشته باشید که عدم درمان این بیماری می تواند عوارض زیادی داشته باشد.

درمان بیماری خارش واژن یا سوزش واژن

خوشبختانه این عارضه درمان دارد و جای هیچ نگرانی نیست چراکه در وحله اول این بیماری به خودی خود قابل رفع است چراکه بعضی عوامل طبیعی در بدن سبب این بیماری می شوند و این موارد به مرور زمان کاملا رفع می شوند. در وهله دوم سبب بیماری می تواند انواع عفونت ها، ویروس‌ها و باکتری ها باشد که در اینصورت هم با معاینه پزشکی و تجویز دارو مناسب می توانید این عارضه را در بدن به طور کامل درمان کنید پس در نگاه اول متوجه می شویم این بیماری مگر در مواردی نادر کامل قابل درمان است و جای نگرانی نیست.

مواردیکه می‌تواند در روند بهبود خارش واژن کمک کننده باشد.

  • استفاده از کمپرس آب سرد ( یخ )
  • درمان توسط جوش شیرین
  • درمان توسط پماد
  • مالیدن روغن درخت چای می تواند به بهبود سوزش واژن کمک کند.
  • از پوشیدن لباس های غیر نخی اجتناب کنید
  • از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید
  • در روز حداقل 4 لیوان آب مصرف کنید
  • حتما بعد از دستشویی کردم ناحیه تناسلی را با دستمال خشک کنید.

بهترین درمان این است که در ابتدا این مورد را به یاد داشته باشید از آنجاییکه این بیماری یک معقوله طبیعی در بانوان است پس در ابتدا بدون هیچ دغدغه فکری به حال خودش رهایش کنید مگر اینکه سبب عارضه را می دانید در اینصورت با دانستن سبب سوزش واژن اقدام به درمان کنید.

اگر بیماری شما طولانی شد و سبب عارضه را هم نمی دانید حتما به پزشک مراجعه کنید چراکه بدون دانستن سبب این عارضه تنها به وخیم شدن آن کمک می کنید و درمان آن. این راهکار ایمن ترین حالت ممکن است.

عکس پماد خارش واژن

عکس پماد خارش واژن

یکی از مرسوم ترین درمان‌ها برای خارش واژن پماد سوزش وازن می‌باشد هر جند که این نوع درمان نمی‌تواند درمان قطعی محسوب شود بلکه می‌تواند یک کنترل کننده بیماری باشد به همین دلیل در بخش از مقاله به معرفی انواع پماد این بیماری می‌پردازیم و برای درک بهتر از اینپماد عکس پماد را در این بخش قرار می‌دهیم.

پمادها عموما از بین برنده انواع عفونت‌هاف ویروس‌ها و قارچ‌ها هستند. به صورت عموم 2 نوع پماد برای خارش واژن تجویز می‌شود که می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه دریافت کنید. اما باید این مورد را در نظر بگیرید که اولا منشا عارضه را بدانید و در قدم بعدی این مورد را در نظر بگیرید قطعی ترین روش درمان را فقط پزشک معالج میتواند تجویز کند

عموما برای خارش واژن بیرونی پماد هیدروکورتیزن تجویز می‌شود و برای سوزش واژن داخلی پماد کلوتریمازول تجویز می‌شود. بیان نام این پمادها عموما بر اساس تجربه است و تجویز برای بیماری شما نیست و همانطور که بیان شد برای تجویز پماد دقیق برای درمان این عارضه حتما باید نزد پزشک متخصص زنان معاینه شوید.

درمان خارش واژن خانگی چیست و چقدر کاربردی است؟

درمان خارش واژن خانگی چیست و چقدر کاربردی است؟

هرچند روش های درمان خارش واژن خانگی هم میتواند کمک کننده باشد مثل اینکه از پماد، ژل آلوئه‌ورا، سرکه سفید و یا جوش شیرین استفاده کنید اما این موارد زمانی میتواند کار ساز باشد که شما منشا بیماری‌تان را بدانید و اگر منشا بیماری را نمی دانید بهترین کار مراجعه به پزشک معالج است.

تا این قسمت از مقاله  حتما شما هم به این نتیجه رسیدید که برای درمان این عارضه شناخت منشا بیماری بسیار مهم است اگر دقیقا منشا سوزش واژن را می‌شناسید می توانید از درمان خانگی استفاده کنید در غیر اینصورت توصیه می‌کنیم برای درمان قطعی حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

برخی از گزینه های درمان خانگی برای خارش قسمت های خصوصی عبارتند از:

  • محلول پاک کننده ساخته شده از گیاهان دارویی
  • حمام سیتز با بابونه
  • حمام سیتز با سرکه سیب
  • چای سیر و زنجبیل
  • چای سبز
  • روغن نارگیل
  • اسانس درخت چای
  • حمام سیتز با انگور خرس
  • چای اکیناسه

پیشگیری از مبتلا شدن به خارش واژن یا سوزش واژن

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. همانطور که مستحضر هستید خارش واژن و سوزش واژن یک روند طبیعی در بانوان می‌باشد پس با ایجاد یک بستر امن می‌توانیم از این عارضه پیشگیری کنیم چراکه این بیماری می‌تواند عواقب ناراحت کننده‌ای برای بدم ما داشته باشد.

توصیه می‌کنیم در ابتدا به فکر بهبود بخشیدن سبک زندگی‌تان باشید و در این مسئله بسیار حساسیت به خرج دهید چراکه منشا اکثر بیماری‌ها نوع تغذیه و محیط زندگی ما می‌باشد. برای اینکار حتما ورزش کنید، غذاهای سالم میل کنید، حتما سبزیجات را در رژیم غذاییتان قرار دهید، از مصرف شیرینجات مصنوعی بپرهیزید، حتما در روز حداقل 4 لیوان آب مصرف کنید و مواردیکه می‌تواند سبک زندگیتان را بهیود دهد.

مهمترین موضوع برای پیشگیری از این عارضه این است که محل زندگی و کاری‌تان باید عفونی نباشد چراکه عفونت، ویروس و قارچ ها از مهم‌ترین عوامل ایجاد این بیماری در بدن است و در قدم بعدی زگیل تناسلی یا بیماری‌های مقاربتی است که باید این نوع روابط کاملا ایمن باشد چراکه اگر همسرتان دوچار ویروس در بدنش باشد، بدن شما هم مستعد دریافت انواع ویروس است. پس برای کنترل و پیشگیری از انواع ویروس‌های مقاربتی حتما شرایط بهداشتی رابطه جنسی را فراهم کنید.

جمع‌بندی

حاصل سخن اینکه این عارضه یک مورد طبیعی و روتین در بانوان می‌باشد و عموما نگران کننده نیست و خوشبختانه قابل درمان است این بیماری میتواند روی کیفیت زندگی شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

مهم‌ترین مسئله این است که شما می‌توانید از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید با تغییر در سبک زندگی و همچنین می‌توانید با استفاده از روش درمان خارش واژن خانگی این بیماری را کنترل و درمان کنید. اگر با این عارضه مواجه شدید بدون هیچ دغدغه ای به کنترل بیماری با روش های خانگی بپردازید و بعد از مدتی اگر این بیماری بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید. چراکه این نوع درمان قطعی ترین درمان  است.


سوالات متداول درباره مقاله

آیا خارش واژن درمان دارد؟
بله خارش واژن توسط یکسری تجویزهای خانگی و پزشکی قابل درمان است
خارش واژن چیست؟
خارش واژن یک عارضه طبیعی است که میتواند به سبب عواملی چون ویروس ها، عفونت ها، قارچ ها، حساسیت و زگیل تناسلی در زنان ایجاد شود
اگر دوچار این بیماری شدم چکار کنم؟
اگر دوچار خارش واژینال هستید در وهله اول هیچ ماری نکنید و توسط مواردیکه درمقاله گفتیم درمان خانگی انجام بدهید و اگر بیماری ادامه دار بود به پزشک کتخصص زنان مراجعه کنید

امتیاز شما به این مقاله
از 5 نظر / میانگین 4.2
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *