درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

صفحه‌اصلی » سایر مقالات پزشکی » برجستگی واژن نشانه چیست|علت و درمان

برجستگی واژن نشانه چیست|علت و درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید
برجستگی واژن یکی از انواع بیماری است که قطعا باعث نگرانی در فرد مبتلا می‌شود. اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که به این عارضه دوچار شدید به شما حق می‌دهیم که کل اینترنت را برای جواب این مشکل زیر‌ و رو کرده باشید. بیماری برجستگی واژن دلایل بسیار زیادی دارد از یک مشکل کوچک مثل یک جوش ساده تا عواملی دیگر مانند کیست بارتولن، زگیل تناسلی و یا سرطان دهانه رحم، می‌تواند عامل این عارضه باشد. اما هیچ جای نگرانی نیست، چراکه این عارضه همیشه خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد.
برجستگی واژن نشانه چیست

از عمده‌ترین بیماری‌های زنانگی می‌توان به بیماری برجستگی واژن اشاره کرد که یکی از عوامل این بیماری کیست بارتولن می‌باشد ولی همیشه این عارضه خطرناک نیست زیرا عوامل دیگری هم مزید بر این بیماری هستند مانند یک جوش ساده که به راحتی قابل درمان است پس با این تفسیر می‌توان گفت برجستگی واژن در زنان یک مسئله روتین زنانه است چراکه این بیماری با عوامل خیلی ساده هم ایجاد می‌شود و همین مورد نگران کننده نیست مگر اینکه خلاف این موضوع ثابت شود.

این عارضه می‌تواند در نقاط مختلفی از اندام تناسلی ظاهر شود و رنگ های مختلفی داشته باشد . این بیماری می‌تواند روی لبه‌های واژن ایجاد شود و یا اینکه در داخل وازن باشد و به رنگ سفید، قرمز و یا رنگ پوست باشد. به طور کلی باید در وحله اول این عارضه را دقیق تشخیص دهید و بعد از آن به علائم، حالت و شدت این برجستگی توجه کنید. نکته قابل توجه اینجاست که نباید در مواجهه با این بیماری نگرانی و استرس داشته باشید چراکه نگرانی در چنین شرایطی صرفا روان شما را بهم می‌ریزد و هیچ کمکی به بهبود بیماری نمی‌کند بلکه ممکن است به بدتر شدن بیماری بانجامد.

Lumps and bumps in and around the vagina are common. They can be harmless or a sign of an underlying condition that requires medical attention.

توده ها و برجستگی ها در داخل و اطراف واژن شایع هستند. آنها می توانند بی ضرر یا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

منبع: healthline

برجستگی داخلی واژن چیست؟

برجستگی واژن را می‌توان اینطور تعریف کرد، یک عارضه که ممکن یک جوش ساده باشد یا بیماری های خطرناک‌تری مانند کیست بارتولن، زگیل تناسلی زنان و یا سرطان دهانه رحم که عموما خطرناک نیست مگر در شرایطی که فرد مبتلا به یک بیماری خطرناک مبتلا شده باشد این برجستگی‌ها ممکن است دارای ترشحاتی باشد که اتفاقا یکی از علائم این عارضه به‌حساب می‌آید. رنگ این عارضه می‌تواند سفید، قرمز و یا به رنگ پوست باشد که بسته به نوع بیماری شما هر کدام از این رنگ‌ها معرف همان بیماری است

نکته حائز اهمیت اینجاست که برای تشخیص اینکه چرا دوچار بیماری عارضه شدید را بررسی کنید. به طور مثال در اولین برخورد به این بیماری فرد مبتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند کیست بارتولن و یا تبخال تناسلی فکر می‌کند که این یک اشتباه بزرگ است. باید کمی به قبل از ابتلا بروید مثلا این مورد را بررسی کنید که آیا رابطه پر خطر داشته‌اید، در این اواخر دوچار عفونت تناسلی شده‌اید و یا جراحتی در قسمت تناسلی خود داشته اید بطور مثال شاید در هنگام تمیز کردن واژن دوچار جراحت و یا ضربه شده اید. چراکه تمام این موارد دخیل هستند و می‌توانند یک نقشه ذهنی به شما بدهد که چرا دوچار این عارضه شده‌اید

اما این تمام ماجرا نیست چراکه نظر نهایی و قطعی علت برجستگی واژن را باید پزشک معالج شما بدهد و نه خودتان. پس قبل از هر نظری باید این مورد را بدانیم اگر خودمان به هر نتیجه ای برسیم قطعی نیست و این نظر پزشک معالج است که تعیین کننده ادامه مسیر ماست چه این عارضه یک جوش تناسلی باشد و یا کیست بارتولن باشد در مطلبی مجزا درباره درمان زگیل تناسلی توضیح داده‌ایم.

از آنجاییکه بیماری برجستگی رحم دلایلی متعدد دارد و عواملی چون کیست بارتولن و زگیل تناسلی با این بیماری دخیل هستند یک نگرانی همیشگی بین مبتلایان به این بیماری مشهود است و سوال ایجاد می‌شود که آیا برجستگی واژن باعث سرطان واژن می‌شود، در جواب به این سوال باید گفت که خیر! چراکه همانطور که در بالا یادآور شدیم این بیماری به دلایل بسیار زیادی ایجاد می‌شود و این دلایل عمدتا خوش‌خیم هستند و دلیلی برای ایجاد سرطان واژن نیستند. و حتی بیماری هایی چون کیست بارلوتن و زگیل تناسلی هم عاملی برای سرطان دهانه رحم و یا واژن نیستند.

با این تفاسیر باز هم نمی‌توان گفت که با اینکه مبتلا به برجستگی واژن هستیم ولی از سرطان واژن مصون هستیم باید عرض کنم که هر گونه تغییر اساسی در قسمت تناسلی زنان نیاز به یک معاینه توسط پزشک مربوطه دارد تا علت اصلی آن مشخص شود یعنی در مواجهه با این عارضه در وحله اول باید خونسردی خودمان را حفظ کنیم و در ادامه حتما با یک متخصص زنان مشورت کنیم. در کل هر تغییر  در ادام تناسلی زنانه اععم از برجستگی واژن می‌تواند یک عامل تحریک کننده برای بیماری‌های خطرناک‌تر باشد و حتما به سرطان وازن ختم نمی‌شود.

کیست بارتولن از شایع‌ترین برجستگی های دهانه رحم است

کیست بارتولن یا Bartholin cyst یک عارضه شایع در زنان می‌باشد که زیر مجموعه بیماری برجستگی واژن در زنان می‌باشد نام این بیماری به این علت بارتولین انتخاب شده که روی لب لابیا و نزدیک دهانه واژن تشکیل می‌شود و غدد بارتولن عامل ترشح مایع برای لغزندگی واژن می‌باشد و اساسا این عارضه، غدد بارتولن را مختل می‌کند. در این قسمت سعی داریم تا این بیماری یعنی کیست بارتولن را معرفی کنیم و دلایل و عوامل این بیماری را بیان کنیم و در ادامه راه‌های پیشگیری و درمان این عارضه را به معرفی بگیریم و ارتباط این عارضه را به بیماری برجستگی واژن در بانوان را بررسی کنیم.

از آنجاییکهاین بیماری غدد بارتولن را هدف قرار می‌دهد این عارضه این بستر را آماده می‌کند که غدد بارتولن مسدود شود و این مسدودیت باعث تجمع و عدم خروج طبیعی تراشحات روان کننده واژن می‌شود و همین امر باعث نگرانی می‌شود هر چند که علائم دیگری هم دارد ازجمله درد و سوزش در ناحیه تناسلی. نمی‌توان به طور قطعی دلیلی برای ایجاد کیست بارتولن گفت اما این مورد خیلی محرز است که مایع روان کننده واژن از این غدد یعنی غدد بارتولن خارج می‌شود پس اگر این غدد مسدود شود میتواند باعث این عارضه  شود .

آیا برجستگی واژن باعث سرطان واژن می‌شود؟

دلایل ایجاد کیست بارتولن چیست؟

علت ایجاد کیست بارتولن ترشح مایه لیز کننده واژن است پس عواملی مثل رابطه جنسی، سن بیمار و هر مسئله‌ای که باعث ترشح مایع از غدد بارتولن بشود می‌تواند یک عامل برای ایجاد این بیماری باشد. چراکه در این شرایط ترشح و تولید مایع در غدد باتولن بسیار بالاتر است و همچنین در سنین جوانی بین 20 تا 30 سال ترشح این مایع در بالاترین حد خودش است. اما فقط همین دلیل نیست چرا که کیست بارتولن سرشار از باکتری، چرک، خون و عفونت است پس می‌توان گفت بهداشت فردی هم یکی از عوامل مؤثر در ایجاد کیست بارتولن در بانوان است.

کیست بارتولن چگونه درمان می‌شود؟

سوال بعدی بعد از شناخت کیست بارتولن این است که آیا این عارضه درمان دارد و چگونه قابل تشخیص است! در وحله اول باید گفت بله این عارضه قابل درمان است اما شرایط خاصی دارد، چراکه این عارضه حتما باید توسط یک پزشک منخصص زنان معاینه شود. پزشک در وحله اول از ترشحات یک نمونه برداری می‌کند و طی یک آزمایش خاص می‌توانند وجود کیست بارتولن را در بدن شما تشخیص دهند چرامه الزاما همیشه این عارضه با علائم خاصی همراه نیست. اما اگر علائم چون درد و سوزش دارید باز هم باید پزشک متخصص با آزمایشات و معاینات خاص خودش این عارضه را تشخیص دهد و به درمان آن تجویز کند.

معرفی انواع برجستگی های دهانه رحم و دلایل آن

 

به طور کلی این بیماری بغیر از زگیل تناسلی عواملی دیگری هم دارد.  که در این بخش قصد داریم تا این عوامل و روش های درمان آن را بررسی کنیم. همانطور  که قبلا اشاره کردیم عوامل و دلایل این عارضه الزاما پرخطر نیست و می‌تواند یک موضوع گذرا باشد و بعد از مدتی رفع شود مانند یک جوش ساده که در قسمت تناسلی بانوان ایجاد شده باشد. اما شناخت این عوامل می‌تواند ما را در تشخیص برجستگی واژن کمک کند و این از مهم‌ترین موارد برای درمان این بیماری است چرا که تشخیص این ضایئه از سمت شما می‌تواند به درمان زودهمگام ختم شود.

در ادامه با انواع دلایل ایجاد برجستگی واژن آشنا می‌شویم

  • کیست فولیکولیت یا موهای زائد
  • کیست بارتولن
  • جوش های واژن می‌توانند باعث برجستگی رحم شوند
  • کیست های چربی
  • زگیل تناسلی یکی دیگر از دلایل برجستگی واژن است
  • تبخال تناسلی
  • بیماری سیفلیس نیز از علائم برجستگی رحم می‌باشد
  • خال‌های گوشتی
  • دان‌های فوردایس در واژن
  • انواع کیست‌های غیر سرطانی
  • رگ‌های واریسی یا آنژیوم
  • برگشت مو یا کیست مویی در ناحیه کنار واژن
  • مولوسکوم کونتاژیزوم یا جوش‌های آبکی

راه‌های درمان برجستگی واژن

باید در نظر داشته باشیم که ممکن است برجستگی واژن به دلایل خیلی جزئی ایجاد شود و کاملا گذرا باشد و خود‌به‌خود رفع شود پس در وحله اول اگر دوچار این عارضه شدید برای مدتی بدون هیچ دغدغه فکری این عارضه را به حال خودش رها کنید. اما این موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که بعد مدتی هنوز هم این عارضه پابرجا باشد و رفع نشود همچنین اگر دیدید که برجستگی واژن شما با گذشت زمان وخیم تر می‌شود و علائم آن مرتب رو به افزایش است در این صورت باید به فکر تشخیص دقیق و درمان شوید. متاسفانه باید بگوییم که خودتان نمی توانید در خانه این عارضه را تشخیص دهید.

برای تشخیص دقیق این بیماری یعنی برجستگی واژن باید تحت نظر پزشک متخصص زنان با یک تشخیص تخصصی مورد معاینه قرار گیرید تا عامل اصلی ایجاد برجستگی واژن مشخص شود چرا که ممکن است این عارضه به دلیل یکی از عوامل پرخطر مانند کیست بارتولن باشد پس نیاز است که این مورد به صورت دقیق بررسی شود. پس اگر یک جمع بندی نسبت به راه های درمان برجستگی واژن بگوییم، بیماری برجستگی واژن اگر یک عامل کم خطر و خوش خیم باشد به خودی خود مرتفع می شود و در این حین نیاز است توسط مراقبت های خانگی به بهبود این عارضه کمک کنید

اما اگر این عارضع به دلیل بیماری‌های پرخطر نظیر زگیل تناسلی، کیست بارتولن یا سیفلیس باشد بعد از تشخیص پزشک می‌توان در شرایطی توسط داروهای آنتی بیوتیم ان را کنترل کرد و در مواردی می‌توان ان را درمان کرد به‌طور مثال بیماری زگیل تناسلی درمان ندارد و باید حتما توسط لیزر درمانی این ضایعه را از بین برد. اما مواردی دیگر از عوامل برجستگی واژن نیز وجود دارند که ویروس نیستند و صرفا یک نوع عارضه تلقی می‌شوند مانند واریس یا کیست های غیر سرطانی که هر کدام از این عارضه ها توسط پزشک معالج می‌توان درمان کرد. از جمله میتوان این عارضه ها را توسط عمل جراحی یا استفاده از انواع پماد ها از بین برد

پیشگیری از ابتلا به برجستگی واژن

همانطور که تا حال برای شما محرز شده است بیماری برجستگی واژن توسط یک عامل داخلی ایجاد می‌شود این عوامل بعضا ویروسی و باکتریایی هستند و بعضا بنا به شرایط جسمی شما توسط یک عارضه مانند کیست یا واریس ایجاد می‌شود. پس باید از ایجاد این بستر برای ایجاد این عوارض جلوگیری کنیم و به مطلق اگر موارد ایمنی را برای جلوگیری از ایجاد بستر برای رشد این عوارض رعایت کنیم تا حد خیلی زیادی می‌توانیم از این عوارض جلوگیری کنیم. در کل باید 2 مورد را هیمشه رعایت کنیم.

اول اینکه اجازه ورود هیچ نوع ویروس و باکتری را به دهانه واژن ندهیم و در عین حال مدام به تغذیه و ورزش اهمیت ویژه ای بدهیم در این صورت می‌توانیم از ابتلا به برجستگی واژن پیشگیری کنیم پس اگر بخواهیم لیست وار این موارد بیان کنیم. میتوانیم بگوییم:

  • رعایت بهداشت شخصی
  • استفاده از لباس زیر مناسب
  • رابطه جنسی ایمن
  • واکسیناسیون HPV
  • مدیریت استرس
  • تغذیه و ورزش سالم و متعادل

جمع‌بندی

به‌طوری کلی بیماری برجستگی واژن می‌تواند یک عارضه خطرناک و ناراحت کننده باشد اما اگر بتوانیم با یک روند زندگی سالم داشته باشیم، میتوانیم از این عارضه پیشگیری کنیم و اگر به هر دلیلی به این عارضه مبتلا شدیم با تشخیص به موقع می‌توانیم این عارضه را درمان کنیم. در مقابل اگر بتوانیم عوارض این بیماری را بشناسیم قبل از درمان می توانیم با خونسردی کامل به سراغ درمان این بیماری برویم.


سوالات متداول درباره برجستگی واژن نشانه چیست|علت و درمان

آیا برجستگی واژن خطرناک است؟

الزاما خیر ولی اگر این عارضه یک بیماری خطرناک باشد ممکن است بعدها دوچار عوارض خطرناکتری شوید

آیا برجستگی واژن قابل درمان است؟

بله این بیماری به جز مواردی چون زگیل تناسلی قابل کنترل و درمان است

چه بیماری هایی باعث ایجاد برجستگی واژن می شود؟

عواملی چون کیست فولیکولیت یا موهای زائد، کیست بارتولن ،جوش های واژن می‌توانند باعث برجستگی رحم شوند ،کیست های چربی ، زگیل تناسلی یکی دیگر از دلایل برجستگی واژن است، تبخال تناسلی، بیماری سیفلیس نیز از علائم برجستگی رحم می‌باشد، خال‌های گوشتی ، دان‌های فوردایس در واژن، انواع کیست‌های غیر سرطانی، رگ‌های واریسی یا آنژیوم نیز می‌تواند باعث برجستگی واژن شود، برگشت مو یا کیست مویی در ناحیه کنار واژن، مولوسکوم کونتاژیزوم یا جوش‌های آبکی

چگونه می توانیم از ابتلا به برجستگی واژن جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت شخصی، استفاده از لباس زیر مناسب، رابطه جنسی ایمن، واکسیناسیون HPV، مدیریت استرس، تغذیه و ورزش سالم و متعادل

امتیاز شما به این مقاله
از 4 نظر / میانگین 5
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *