درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

صفحه‌اصلی » بیماری زگیل تناسلی » جوش تناسلی در مردان | روش درمان + تشخیص علت جوش تناسلی

جوش تناسلی در مردان | روش درمان + تشخیص علت جوش تناسلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید
جوش‌ ناحیه تناسلی در مردان اغلب ایجاد می‌شود و همانطور که خود‌به‌خود ایجاد شده است باید با گذشت زمان از بین برود همانند اغلب جوش‌هایی که در بدن ما ایجاد می‌شود اما اگر این جوش‌ها برای مدت زیادی است که روی بدن شما بوحود امده‌اند و از بین نرفته‌اند باید علت آن را پیدا کنید. اغلب جوش ناحیه تناسلی در مردان خوش خیم هستند ولی می‌تواند بر اثر بیماری های مقاربتی از جمله زگیل تناسلی و همچنین سرطان ایجاد شود در ادامه سعی داریم تا شما را با علائم و روش‌های درمانی جوش تناسلی آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.
جوش تناسلی در مردان | روش درمان + تشخیص علت جوش تناسلی

هرگونه تغییر حالت در بدن می‌تواند باعث احساس اضطراب در انسان شود و نگرانی‌هایی را ایجاد کند از جمله جوش تناسلی در مردان. جوش در ناحیه تناسلی خوش‌خیم است و ممکن است در هر سنی این عارضه روی بدن ما نمایان شود اما مسئله‌ی مهم اینجاست که این عارضه خود‌به‌خود درمان می‌شود و نیازی به درمان خاصی ندارد. اما این مسئله کوچک و طبیعی زمانی مهم می‌شود که به مدت طولانی این جوش‌ها در در بدن ما بمانند و درمان نشوند.

در این‌حالت باید به فکر علت به‌وجود آمدن جوش تناسلی بشوید و در سریعترین زمان این عارضه را درمان کنید این جوش‌ها اغلب به‌صورت پاپول‌ها روی آلت تناسلی یا لکه های سفید در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند و می‌تواند بدود درد و ترشح باشند و گاهی هم هراه ترشح و درد می‌باشند. در ادامه سعی می‌کنیم جوش در ناحیه تناسلی را مورد بررسی قرار دهیم.

جوش ناحیه تناسلی مردان چیست؟

یک نوع آبسه پوستی که ممکن است همراه با درد و چرک باشد که در ناحیه تناسلی آقایان به‌وجود می‌آید، به این ضایعه اصطلاحا جوش ناحیه تناسلی آقایان گفته می‌شود. این عارضه به دلایل گوناگونی به‌وجود می‌آید، از جمله عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، التهاب‌هایی که ناشی از فولیکو‌های مویی است، واکنش آلرژیک ناشی از موارد شیمیایی و صنعتی و عفونت‌های جنسی از جمله سیفلیس یا هرپس تناسلی و یا زگیل تناسلی ( که قبلا در مقاله راه های درمان زگیل تناسلی در اینباره توضیح دادیم ) اغلب جوش‌ تناسلی در مردان همراه با علائمی مانند درد و خارش می‌باشد

و در ادامه می‌تواند عفونت‌های جدی را در بدن ایجاد کند. همچنین استفاده از کاندوم‌هایی که از مواد تحریک کننده در خود دارند و یا محصولات بهداشتی با چنین ویژه‌گی هایی می‌تواند باعث جوش تناسلی در آقایان شود و در مقابل کیست‌های زیرپوستی آلت تناسلی معمولا به شکل جوش دیده می‌شوند و تا زمانیکه این جوش‌های تناسلی همراه با علائمی چون درد،خارش،خونریزی و ترشحات غیرعادی نیست نیاز جدی به پزشک ندارید.

انواع جوش تناسلی در مردان

انواع جوش تناسلی در مردان

جوش تناسلی در مردان می‌تواند در اشکال مختلف در بدن ظاهر شود پس نیاز است تا با عنواع آن آشنا شویم تا در مواجهه با جوش تناسلی مردان بتوانیم شناخت درست از این عارضه را داشته باشیم. بعضی از تین جوش‌ها به صورت آکنه در ناحیه تناسلی مردان ظاهر می‌شود و گاهی همانند جوش‌های سرسفید و یا سرسیاه را تجربه می‌کنند و بعضا این جوش تناسلی می‌تواند شبیه به کیست بر روی آلت خود را ظاهر کند. در ادامه با انواع جوش تناسلی در مردان اشنا می‌شویم

  • جوش‌های سرسفید و سرسیاه ( آکنه )
  • جوش یا دانه فوردایس
  • کورک مورواریدی آلت تناسلی

باید خاطرنشان کرد که کیست‌های کوچک چربی که زیر پوست آلت تناسلی ایجاد می‌شوند یک نوع از انواع جوش تناسلی در مردان می‌باشد و معمولا بدون در و بی ضرر هستند.

جوش‌های سرسفید و سرسیاه ( آکنه )

باید این مورد را یادآور شویم که جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌تواند باعث گمراهی شود چراکه جوش سرسفید یک روند و روتین معمول در بین افراد است و اغلب افراد در نقاط مختلف دوچار این عرضه می‌شوند و این مورد به مرور زمان و با درمان‌های خانگی قابل درمان است. پس جوش‌های سرسفید می‌تواند به اشتباه به عنوان جوش تناسلی در مردان تشخیص داده شود پس در مواجهه با این نوع مشکل باید زمان کافی را برای بهبود آکنه بدهیم و در صورت عدم بهبود حتما به پزشک مراجعه کنیم

جوش یا دانه فوردایس

دانه فوردایس نوعی جوش می‌باشد که علت آن غده‌های چربی زیر‌پوستی است نام دیگر این نوع جوش “سباسه” می‌باشد. اغلب این نوع جوش‌ها با جوش تناسلی اشتباه گرفته می‌شود که خود باعث نگرانی در افراد می‌شود باید این نکته را یادآور شد جوش ناحیه تناسلی یک بیماری پنهان نمی‌باشد که یک شبه ظاهر شود و معمولاً با رنگ‌های سفید، قرمز و زرد کم رنگ یا شبیه رنگ پوست در بدن دیده می‌شود که اکثرا در ناحیه تناسلی به‌وجود می‌آیند از جمله نقاطی که دانه فوردایس ظاهر می‌شود :

  • ساقه آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مرز سرخاب
  • لابیا
  • اطراف ناحیه مقعد

جوش فوردایس در بدن به صورت پاپول‌های قرمز یا بنفش و یا رنگ‌های کم رنگ تری به نظر برسند که سایز این جوش بین 1 تا3 میلی متر می‌رسد و تراکم آن‌ها در دسته‌های 50 تا 100 عددی هستند که با کشیدن پوست این تعداد بیشتر هم می‌شوند باید یادآور شد که این جوش‌ها عفونی و ویروسی نمی‌باشد پس در نتیجه قابل انتقال نمی‌باشند چراکه جوش فوردایش با جوش ناحیه تناسلی در مردان به اشتباه گرفته می‌شود و آقایانی که به این عارضه مبتلا شده‌اند جای نگرانی نیست که این عاضه عفونی و قابل انقال به دیگران یا شریک جنسی‌شان باشد یا اینکه نوع سرطان باشد

کورک مورواریدی آلت تناسلی

پاپول مرواریدی اکثرا در ناحیه تناسلی مردان و نقاطی مانند کلاهک آلت به‌وجود می‌آیند این نوع عارضه معمولا بی خطر و خوش خیم است و نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان خودش درمان می‌شود. پاپول مورواریدی در اشکال مختلف ظاهر می‌شود مانند یک برجستگی سفید رنگ که به علت شباهت زیاد به جوش ناحیه تناسلی در مردان باعث نگرانی در مبتلایان به این عارضه می‌شود که باید یادآور شد که این عارضه اصلا جای نگرانی ندارد و کاملا بی خطر و خوش خیم است. طبق آمار جامعه پزشکی تا حدود 40 در صد از مردانی که ختنه نکرده‌اند و 12 در صد از مردانی که ختنه کرده‌اند مبتلا به این عارضه می‌شوند.

هرچند که این بیماری هیچ خطری ندارد با این‌حال افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند به علت اینکه باعث کاهش اعتماد به نفس‌شان می‌شود خواهان درمان سریع این عارضه می‌باشند. خوشبختانه این عارضع را می‌توان توسط متد کرایوتراپی طی چند جلسه درمان کرد و یا متد الکتروکوتر یا سوزاندن پاپول مرواریدی طی یک جلسه درمان کرد. البته باید یادآور شد که متد الکتروکوتر نسبت به متدهای دیگر بسیار دردناک تر می‌باشد.

اگر جوش های روی کیسه بیضه یک مشکل تکرار شونده است، ممکن است بخواهید نگاه دقیق تری به شوینده ها و صابون های بدن خود بیندازید. بسیاری از محصولات پاک کننده بدن می توانند تعادل pH پوست را از بین ببرند، که باعث می شود غدد چربی بیش از حد کار کنند و چربی بیشتری تولید کنند.

سعی کنید صابون های کم آب کننده خود را با محصولات مراقبت از پوست که برای پوست های حساس فرموله شده اند جایگزین کنید. از هر چیزی که حاوی عطر، رنگ و پارابن است که به دلیل ایجاد واکنش های پوستی بدنام هستند، دوری کنید.

منبع کلینیک تهرانی

علت ایجاد جوش تناسلی در مردان چیست

علت ایجاد جوش تناسلی در مردان چیست
علت ایجاد جوش تناسلی در مردان چیست

شرایط زیادی باعث به‌وجود آمدن جوش تناسلی در مردان می‌شود که هریک در نوع خود می‌تواند خطرناک و یا خوش‌خیم باشند. در این مطلب قصد داریم تا علت ایجاد جوش تناسلی در مردان را مفصل بررسی کنیم در ادامه تمامی علل این عاضه را به صورت لیست‌وار معرفی می‌کنیم و به اختصار درباره هر کدام صحبت می‌کنیم.

  • پاپول‌های مرواریدی
  • آلرژی
  • گرانول فوردایس
  • زگیل تناسلی
  • تبخال تناسلی لنفوسل
  • ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم
  • لنفوسل
  • لیکن پلان
  • سیفیلیس
  • فولیکولیت
  • درماتیت تماسی
  • هیدرآدنیت چرکی

جوش تناسلی در مردان دلایل متعددی دارد و اکثر این علت‌ها خوش‌خیم وبی‌خطر است اما این دلیل موجهی نیست که آنها را درمان نکنیم چراکه ممکن است یک بیماری خفته یا زمینه‌ساز یک بیماری خطرناک در بدن ما شود به همین علت باید در مواجهه با این عارضه‌ها اول آن‌ها را بشناسیم و بعد از شناخت برای درمان اقدام کنیم. در کل این عارضه به دو دسته عفونی (ویروسی و یا قابل انتقال) و خوش خیم و بی خطر تقسیم می‌شوند.

پاپول‌های مرواریدی، آلرژی گرانول، فوردایس لنفوسل، لیکن پلان، سیفیلیس، درماتیت تماسی، هیدرآدنیت چرکی از جمله علائم و عوارضی هستند که در دسته بی خطر قرار می‌گیرند اما زگیل تناسلی، ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم و فولیکولیت از جمله بیماری‌های پرخطر و قابل انتقال می‌باشند که در نوع خود نیاز به درمان فوری دارند که قطعی ترین درمان برای این عارضه ها درمان فوری با لیزر می‌باشد.

روش های تشخیص جوش های تناسلی مردان

همانطور که در بالا بیان شد جوش تناسلی در مردان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در دوسته پرخطر و بی‌خطر و خوش خیم قرار می‌گیرند در مواجهه با این عارضه افرادی که به آن مبتلا شده‌اند در اولین اقدام خواهان تشخیص نوع بیماری‌شان می‌شوند در بهترین حالت شما باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید اما اگر اصرار بر این دارید که به روش خانگی و در خانه خودتان نوع این عارضه را تشخیص دهید باید به چند نکته نوجه کنید.

در وحله اول این را یادآورد شویم که اگر این جوش با درد، خارش، سوزش، ترشحات سفید و روغنی، عفونت ادراری یا انسداد مجاری ادرای و یا خونریزی بعد از رابطه جنسی همراه بود می‌تواند یک عارضه پرخطر باشد و باید سریعا به پزشک معالج رجوع کنید اما اگر این علائم را ندارید پس این عارضه به احتمال خیلی زیاد یک مسئله بی خطر و خوش خیم است.

جوش تناسلی در مردان می‌تواند یک عارضه کم‌خطر باشد که این قابلیت را دارد به مرور زمان به مشکلی اساسی در بدن شما تبدیل شود موارد یاد شده کاملا تجربی می‌باشد و ادله علمی پشت این موارد نیست و پیشنهاد ما برای تضمین سلامتی‌تان مراجعه سریعتر به پزشک ارولوژیست است تا این عارضه در یک بستر آزمایشگاهی و کاملا علمی تجزیه و تحلیل شود.

عکس جوش ناحیه تناسلی مردان

یکی از مواردیکه به تشخیص درست جوش تناسلی کمک می‌کند دیدن و بررسی عکس جوش ناحیه تناسلی مردان است که خود این مورد می‌تواند باعث کاهش نگرانی شود و کمک به فهم دقیق‌تر عارضه ایجاد شده شود.

عکس جوش ناحیه تناسلی مردان

آیا جوش در ناحیه تناسلی مردان عوارض دارد؟

همانگونه که هر بیماری عوارض خاص خودش را دارد جوش تناسلی در مردان هم از این قائده مستثنی نیست به همین علت سعی داریم تا در این بخش درباره عوارض جوش ناحیه تناسلی بپردازیم از عمده ترین عوارض این عارضه ترشحات و خونریزی است که در شرایط خاص ایجاد می‌شود یکی از این عوامل گرما شدید، راه رفتن طولانی مدت و یا ورزش کردن که شرایط مناسبی نداشته باشند به همین علت باید سعی کنید در صورت داشتن هر کدام از این شرایط لباس‌های مناسب نخی و خنک را انتخاب کنید و زود‌به‌زود لباس زیرتان را عوض کنید تا در صورت ترشحات و خونریزی از باقی ماندن‌شان روی لباس جلوگیری کنید

همچنین در صورت داشتن جوش تناسلی پرخطر مانند زگیل تناسلی باید موارد ایمنی را مراعات کنید در صورت داشتن این زگیل تناسلی باید رابطه جنسی کم خطر داشته باشید و از لوازم بهداشتی مثل کاندوم و یا ژل ضد عفونی کننده برای عدم انتقال به همسرتان استفاده کنید که این بیماری را انتقال ندهید. همچنین جوش تناسلی عمده ترین عوارض‌اش درد، خارش و سوزش می‌باشد که با در نظر داشت موارد بالا می‌توانید از این عوارض و علائم جلوگیری کنید و ان را به حداقل برسانید.

مسئله مهم‌تر این مورد می‌باشد که جوش تناسلی در مردان می‌تواند یک عارضه موقتی با عوارض آزار دهنده باشد پس باید بستری را اماده کنید تا هم به درمان و بهبود آن کمک کنید و از طرفی هم از علائمی چون سوزش و در جلوگیری کنید تا همچنان کیفیت زندگی روزمره برایتان سخت نشود. این نکته را باید یادآور شوم که برای فهمیدن دقیق‌تر عوارض جوش تناسلی در مردان می‌توانید با پزشک معالج مشورت کنید.

روش های درمان جوش تناسلی مردان

ناحیه تناسلی یکی از حساس‌ترین مناطق بدن می‌باشد چراکه پوست این ناحیه بسیار نازکتر از سایر نقاط بدن می‌باشد به همین علت نمی‌توان هر درمانی را روی این ناحیه انجام داد از جمله داروهای ضد جوش روتین نظیر بنزوئیل پراکسید و سالیسیک اسید که برای نقاط دیگر بدن استفاده می‌شود را نمی‌توان استفاده کرد. بهترین کار این است که به طور کلی هیچ دستکاری روی این جوش ها انجام ندهید و اجازه دهید بر روی همان روتین خودشان بمانند تا به مرور زمان از بین بروند و بهبود پیدا کنند. این جوش‌ها نترکانید چراکه باعث می‌شود جوش‌های بیشتری روی ناحیه تناسلی شما ایجاد شود و عامل انتشار عفونت به سایر نقاط بدن می‌باشد.

باید به یاد داشته باشید که جوش تناسلی مردانه باید به مرور زمان بهبود پیدا کند و نباید به صورت دائمی روی بدن شما باشند به همین دلیل اگر این عارضه بعد از مدتی همچنان باقی مانده بود حتما برای مداوای آن به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. ایزوترتینوئید یا آکوتان یک نوع ویتامین A می‌باشد که یکی از روش‌های درمانی جوش تناسلی مردان می‌باشد که در شرایط حاد می‌توانید با مشورت پزشک اورولوژیست یا پزشک داروساز از آن استفاده کنید.

آنتی بیوتیک برای جوش تناسلی مردان

برای درمان جوش ناحیه تناسلی در مردان می‌توان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد این در صورتی است که پزشک معالج تشخیص درمان با آنتی‌بیوتیک را بدهد یا درصورتی که در آزمایش‌تان گویای این باشد که جوش تناسلی شما عفونی باشد و یا اینکه جوش ناحیه تناسلی شما بسیار دردناک و آزاردهنده باشد، در چنین حالتی درمان شما با آنتی بیوتیک آغاز می‌شود. این نوع درمان معمول نیست چراکه اکثر جوش‌های تناسلی عفونی نیستند و نیازی به درمان با آنتی بیوتیک‌ها را ندارند اما در شرایطی که وجود عفونت محرز شود حتما درمان با آنتیبیوتیک براتی جوش تناسلی در مردان توسط پزشک معالج آغاز می‌شود.

معمولا جوش‌هایی که به علت عفونت باکتریایی، عفونت‌های قارچی و یا جوش‌هایی که بر اثر هرپس ایجاد شده باشند حتما توسط درمان به شیوه آنتی بیوتیک درمان می‌شود اما معمولا درمان جوش تناسلی در مردان با پیشگیری و مراقبت بهداشتی درمان می‌شود.

پماد برای درمان جوش ناحیه تناسلی مردان

جوش تناسلی در مردان به این علت که می‌تواند باعث نگرانی فرد مبتلا شود در مقابل می‌تواند باعث در و سوزش شود که هرکدام از این عوارض می‌تواند فرد مبتلا را وادار به درمان این عارضه کند یکی دیگر از روش های درمان جوش تناسلیف پماد برای درمان جوش تناسلی مردان می‌باشد. بعضی از این پماد‌ها مانند پماد هیدروکورتیزون می‌تواند درد و سوزش را کنترل کند و برخی دیگر برای درمان عفونی و باکتریایی این بیماری استفاده می‌شود.

باید این مورد را در نظر داشته باشید که بعضی از این پماد‌ها را می‌توانید بدون تجویز پزشک از داروخانه ها دریافت کنید و برای درمان جوش تناسلی عفونی حتما باید با تجویز پزشک معالج پماد را استفاده کنید. در کل پماد ضد جوش تناسلی یکی دیگر از روش‌های درمان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما با تجویز پزشک معالجه اقدام به استفاده از این پماد‌ها بکنید.

درمان خانگی جوش تناسلی مردان

برای درمان خانگی جوش تناسلی می‌توانید از گیاهان دارویی و مسکن‌های طبیعی استفاده کنید اما بهترین درمان ایجاد یک بستر مناسب در بدن می‌باشد که از بدتر شدن این عارضه جلوگیری کنید. به طور مثال در صورت داشتن درد و سوزش می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید اینکار باعث می‌شود منافذ پوستی گشاد شوند حتما قبل از اینکار ناحیه تناسلی رو بشویید و خوب خشک کنید.

همچنین از گیاهان دارویی می‌توانید استفاده کنید و بعضی از ضمادهای درمانی در عطاری ها می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. پمادهای ترکیبی چون شماد زردچوبه و عسل، پماد زردچوبه،سرکه و شیر، پماد زردچوبه و زنجبیل و روغن درخت چای می‌تواند به بهبود جوش تناسلی کمک کند. زردچوبه یک گیاه ضد التهاب است.

چگونه از ابتلا به جوش تناسلی در مردان پیشگیری کنیم؟

همانطور که در بالا بیان شد جوش تناسلی در مردان یک عارضه است که خود‌به‌خود به‌وجود می‌آید پس به طور قطع نمی‌توان گفت چه راهکاری برای پیشگیری از این عارضه مفید و قطعی است با این وجود می‌توان بعضی از موارد کاملا تجربی را اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با انجام این موارد درصد ابتلا به این بیماری را کاهش دهید

ناحیه تناسلی را با صابون بشویید تا از تجمع عفونت و باکتری جلوگیری کنید.

موهای زائد ناحیه تناسلی را به‌طور منظم اصلاح کنید چراکه انباشته شدن موهای رائد محل تجمع انواع باکتری است

موارد بهداشتی و حوله‌هایی که با ناحیه تناسلی ارتباط دارند را به اشتراک نگذارید و از لوازم بهداشتی دیگران استفاده نکنید

قبل از لمس اندام جنسی حتما دستان خود را ضد عفونی کنید

لباس‌های زیر خود را هر روز و خصوصا بعد ورزش عوض کنید

اضافه وزن می‌تواند یکی از عوامل جوش تناسلی در مردان شود.

جمع بندی

جوش تناسلی در مردان یک عارضه طبیعی در مردان است که یکی از این جوش‌ها زگیل تناسلی می‌باشد. اکثرا این جوش‌ها قابل نگرانی نیستند و قابل درمان هستند یا خودشان از بین می‌روند یا با روش آنتیبوتیک درمانی، قابل درمان هستند

بهترین درمان و قطعی ترین درمان برای جوش تناسلی مراجعه به پزشک می‌باشد و در واقع روش‌های درمانی خانگی این عارضه عملا بی فایده هستند و در بهترین حالت می‌تواند از گسترش در و سوزش جلوگیری کند. امیدوارم هرچه سریعتر از این عارضه خلاص شوید و توصیه می‌کنم در صورت ابتلا به این بیماری مدتی را بدون هیچ دغدغه فکری به حال خودش رها کنید و در صورت عدم درمان حتما به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.



جوش تناسلی در مردان چیست؟

جوش تناسلی یک عارضه طبیعی در بدن است که بعد از مدتی بدون هیچ گونه عملکردی از بین می رود


جوش تناسلی در مردان چگونه درمان می شود؟

در اصل باید همانطور که ناگهانی به وجود امده است بعد از مدتی از بین برود اما اگر بهبود نیافت باید به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید


آیا جوش تناسلی در خانه مداوا می شود؟

اگر جوش تناسلی عفونی و باکتریایی باشد روش های خانگی هیچ کمکی به این عارضه نمیکند ولی در غیر اینصورت درمان خانگی می تواند کمک کننده باشد


آیا جوش تناسلی خطرناک است؟

در صورتیکه زگیل تناسلی نباشد جای نگرانی نیست و خطرناک نیست اما این دلیل نمی شود که به فکر درمان نباشید
امتیاز شما به این مقاله
از 2 نظر / میانگین 5
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *